Yoga

HÖSTEN 2017 

_DSC3798.MOV.Still011

                                   

 

Yoga och Meditation 

Höstens tema för kurs 1 är Rygg, Axlar, Nacke och Huvud. Med fokus på övningar för att förhindra stelhet och lösa upp spänningar. Jag kommer att prata lite om problem med huvudvärk och dålig sömn. Under kursomgång 2 kommer fokus att vara på Medveten Närvaro. En kort kurs om 5 tillfällen där vi kommer att göra olika övningar för att träna oss i Medveten Närvaro, något som är centralt i yoga.

Jag startar alltid med en kort avslappning för att du ska varva ned och hitta ett inre fokus. Det är fint om du är tyst i yogasalen och lägger dig ned en liten stund innan vi startar. Varje yoga-tillfälle innehåller momenten kroppsrörelser, andningsövningar, avslappning och meditation.

Måndagar   kl.18.00 – 19.30          start 11/9 – 6/11   Våren 2018 start 29/1

Församlingshemmet Öckerö Kyrka.

OBS! Medtag egen yogamatta, filt och meditationskudde.   

Tisdagar      kl.17.30 – 19.00         start 12/9 – 7/11     Våren 2018 start 30/1

Axelhuset A-salen. Yogamatta, filt och meditationskudde finns i salen.   

Kursavgift: 1250 kr för 9 tillfällen. 

Enstaka lektion i mån av plats 200 kr. 

 

Kursomgång 2

 Tisdag  kl.17.30 – 19.00      14/11- 12/12 

Kursavgift  700 kr för 5 tillfällen.

A-salen i Axelhuset på Axel Dalströms Torg

Fri parkering i parkeringshuset.

 

Måndag kl.18.00 – 19.30  13/11 – 27/11

Församlingshemmet Öckerö Kyrka

Kursavgift 450 kr för 3 tillfällen 

 

Kursavgiften betalas kontant vid kursstart eller betalas in på plusgiro 114 69 05-3 

Anmälan:via kontaktformuläret / telefon 0701 56 02 66 / annette@gryningstimman.se Du får ett bekräftelse mail av mig. Därefter betalar du in kursavgiften på plusgirot. Senast en vecka innan kursstart. Ange om du vill gå tisdagar eller måndagar när du anmäler dig och skickar in avgiften via plusgirot. Anmälan är bindande dvs du måste meddela mig senast en vecka innan kursstart om du inte vill ha din plats. Har kursen startat är du skyldig att betala hela kursavgiften.

 

Yoga och Meditation kallar jag den formen av yoga som jag undervisar i dag. Den har växt fram ur den tidigare Mjukyogan och många års erfarenhet av att använda yoga som rehabilitering. Jag har inspirerats av Ulrica Gulz som utbildar lärare i Holistic Yoga och den Medicinska yogan. Under fem år undervisade jag på Göteborgs Universitet på sjuksköterskeprogrammet inom en kurs i Alternativ och Komplementärmedicin. Där föreläste jag om Andning, Terapeutisk Yoga och Meditation. Jag tar till mig ny forskning om yoga, vidareutbildar mig och sätter detta till min egen erfarenhet. Det gör att yogan ständigt utvecklas. Jag kan kort beskriva den så här:

Genom mjuka kroppsrörelser, andnings-och avslappningsövningar och meditation strävar vi efter att nå en balans i kroppen. Vi gör olika övningar för att låta kroppen återhämta sig genom att stimulera det parasympatiska systemet. Då sänks blodtrycket, syreupptagningsförmågan förbättras, matsmältningen förbättras och kroppens hormonsystem kommer i balans. Vi avancerar inte övningarna för varje tillfälle utan jobbar istället med fokus på olika områden: matsmältning, hjärtat och blodtrycket, sömnen, ryggen. Inga övningar är för svåra för dig. Du arbetar alltid utifrån dig själv och din förmåga just idag. Eftersom jag går igenom olika tema varje termin så spelar det ingen roll om du har gått flera terminer eller är helt nybörjare.

Men kom ihåg! Yoga är inget “mirakelpiller” utan du måste själv inse dina begränsningar och välja den form av träning som passar din kropp och själ just nu.

 Här följer några kommentarer jag fått av mina elever under de år jag har utvecklat denna yogaform:

“På en vecka försvann mina ryggproblem efter att jag gjort ryggpasset varje morgon”

“Nu kan jag sitta i lätt meditationsställning utan besvär. Jag har inte kunnat böja mina knän ordentligt på flera år på grund av min artros.”

“När jag har svårt att somna på kvällen använder jag andningstekniken vi har lärt oss. Då somnar jag in och sover gott hela natten.”

“Jag lider av ständig värk i kroppen men dagen efter jag har gjort yoga kan jag gå upp ur sängen utan värk.”

” Efter en månad på din yoga fick jag sänka min medicinering.”

 

Välkommen!